Szukaj

Formy witaminy B12. Którą wybrać?

Formy witaminy B12. Którą wybrać?

Podstawowymi kobalaminami są:

- cyjanokobalamina,
- hydroksykobalamina,

a także dwie koenzymatyczne formy:

- metylokobalamina,
- adenozylokobalamina.

CYJANOKOBALAMINA

Najczęściej spotykana forma B12 - jest stabilna i może przekształcać się do metylokobalaminy i adenozylokobalaminy. Jest jednak najbardziej wymagająca dla naszego organizmu. Dlaczego? By wytworzyć z niej aktywną koenzymatyczną postać witaminy B12 niezbędna jest obecność witamin B2 (FAD), B3 (NADPH) oraz glutationu.  Cyjanokobalamina jest najczęściej stosowaną formą B12 w suplementach, gdyż jest uważana za najbardziej opłacalną. Jest formą syntetyczną. Mówi się jednak, by unikać jej tak samo jak syntetycznych form kwasu foliowego. Cyjanokobalamina zużywa nasze zapasu glutationu (silnego antyoksydantu). Cyjanokobalamina jako nieaktywna forma B12 nawet przy długotrwałym stosowaniu daje dużo mniej spektakularne efekty niż pozostałe formy.

HYDROKSYKOBALAMINA

Niekatywna, lecz naturalna forma. Jest w stanie przekształcić się zarówno do postaci metylokobalaminy jak i adenozylokobalaminy. 

Na co może wpływać hydroksykobalamina?

- obniżenie stanów zapalnych, w tym stanów zapalnych układu nerwowego, w szczególności mikrogleju,
- regulowanie zbyt wysokiego ciśnienia krwi,
- może okazać się pomocna przy chorobach autoimmunologicznych, fibromialgii, przewlekłym zmęczeniu.

METYLOKOBALAMINA

Koenzymatyczna postać B12 jest bardzo ważna w procesie metylacji. Między innymi dzięki niej zachodzi remetylacja homocysteiny do metioniny podczas pracy enzymu MTR. 

ADENOZYLOKOBALAMINA

Jest to aktywna, mitochondrialna forma, która wspiera produkcję energii komórkowej poprzez wspieranie rozpadu aminokwasów (białek). Powstaje z pozostałych form witaminy B12.

Którą zatem formę witaminy B12 wybrać?

W naszej ofercie znajdziecie: Metylokobalaminę + Adenozylokobalaminę   oraz Hydroksykobalaminę.

Jeśli poziomy homocysteiny są w normie, lecz mamy niedobór witaminy B12 najlepiej wybrać formę aktywną, lecz niemetylowaną jaką jest hydroksykobalamina (organizm wyprodukuje sobie z niej tyle metyloB12 ile będzie uważał za słuszne).

Natomiast przy zbyt wysokich poziomach homocysteiny stosuje się metylokobalaminę dla uzupełniania braków lub metylokobalaminę + folinic acid lub hydroksykobalaminę w połączeniu z metylofolianem.

Metylokobalamina, czyli forma metylowana jest mocniejsza - daje większe pobudzenie i osoby z polimorfizmami na pewnych genach metylacyjnych (MRR, MTR) mogą na nią zareagować znacznym pobudzeniem.

Hydroksykobalamina jest nieco słabszą formą, bardzo dobrze tolerowaną przez większość osób. O ile lekarz lub dietetyk nie zaleci inaczej jest formą bardziej wskazaną przy rozpoczęciu suplementacji.

Artykuł powstał na podstawie fragmentów z książki autorstwa Liliany Owczar pt. "Witaminy".

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów