Szukaj

Jak prawidłowo się suplementować?

Jak prawidłowo się suplementować?

Suplementacja to ingerencja we wrażliwą maszynerię, jaką jest ludzki organizm. Prowadzona bez namysłu lub bez uzasadnienia może przynieść więcej szkód niż pożytku. Niestety, suplementy to nie cukierki - ich dobór warto przemyśleć. W szczególności, gdy tyczy się to dzieci. 

  1. Badania. Planując suplementację warto wykonać badania, by potwierdzić/wykluczyć niedobory lub nadmierne poziomy substancji, których podaż rozważaliśmy. Warto kontrolować również parametry, które wychodzą niepoprawnie członkom bliskiej rodziny, wiążą się z często występującymi w rodzinie schorzeniami.
  2. Forma substancji. Gdy wiadomo już, co można byłoby wprowadzić do suplementacji warto zadać sobie kolejne pytanie: o najlepszą formę substancji, której suplementację rozważamy. Cynk... cytrynian, pikolinian a może glukonian? Probiotyki - nie wszystkie są dla każdego, nie każdy może być trafiony. W takim doborze pomocne z pewnością okaże się zasięgnięcie rady specjalisty lub w wersji niskobudżetowej ciągle dokształcanie i  samodzielne zdobywanie nowej wiedzy. Dzięki temu można również wejść w partnerską dyskusję ze specjalistą.
  3. Postać. Postać w jakiej przyjmujemy dane suplementy ma znaczenie. Nie wszystko można wysypać z kapsułki, nie każda substancja pomocnicza wspierać będzie osiągnięcie maksymalnej biodostępności substancji czynnej.
  4. Pora przyjmowania. Optymalna pora przyjmowania suplementów, by umożliwić organizmowi jak najsprawniejszy metabolizm i wykorzystanie dostarczanych preparatów, różni się w zależności od grup substancji (np. witaminy z grupy B, witaminy ADEK, minerały, substancje nootropowe itd.).
  5. Przechowywanie. Niektóre suplementy wymagają specjalnego traktowania by utrzymać swoją moc przynajmniej do końca daty ważności. Zorientuj się, czy dana substancja wymaga przechowywania w chłodziarce, w ciemnym miejscu, czy ciemnej butelce. Być może już sam sposób zapakowania przez producenta budzi wątpliwości.
  6. Budowanie dawki. Suplementację najlepiej zaczynać pojedynczo, od małych dawek, stopniowo zwiększając ilość przyjmowanego specyfiku, by móc zaobserwować wszelkie reakcje niepożądane i objawy nietolerancji ze strony organizmu.
  7. Nawadnianie. Przyjmując suplementy pamiętaj o wypijaniu odpowiednich ilości wody w ciągu dnia.
  8. Półka cenowa. Unikaj suplementów skrajnie tanich, jak i tych skrajnie drogich; z jednej strony ucierpieć możesz Ty z powodu niskiej jakości, z drugiej Twoje finanse z powodu wysokiej marży producenta.
  9. Remedium. Organizm to złożona fabryka, nie istnieje złota pigułka, która naprawi długoletnie zdrowotne zaniedbania.
  10. Metoda małych kroków. Staraj się suplementować etapowo, wyznaczaj jasne cele, organizm nie jest śmietnikiem do którego można wrzucić wszystko jak leci, w każdej ilości i w tym samym czasie.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów