Szukaj

Jak zadbać o odporność?

Jak zadbać o odporność?

W jaki sposób możemy wzmocnić nasz układ odpornościowy?

Dla wzmocnienia układu odpronościowego warto wdrożyć działania mające na celu zmianę naszych nawyków i stylu życia. Tylko długotrwałe i świadome działanie wpłynie na jakość naszej odporności. Warto zacząć od wykonywania drobnych codziennych czynności ponieważ nawet najlepiej ustawiona suplementacja nie wystarczy, jeśli nasz styl życia będzie niezdrowy. 

Odpowiednia długość i jakość snu ma kluczowe znaczenie dla odpoczynku, regeneracji całego ciała, w tym układu odpornościowego. Badania pokazują, że funkcja rozwojowa układu odpornościowego jest ściśle powiązana z rytmem dobowym, a okresy snu – kiedy hormony stresu, takie jak kortyzol, są na najniższym poziomie – to czas, w którym komórki odpornościowe są wytwarzane i migrują w całym ciele.

Bardzo ważne jest kontrolowanie poziomu stresu i szukanie własnych najlepszych sposobów na jego rozładowanie, by poprawnie mogły zachodzić mechanizmy odpornościowe.

Dowiedziono również, że umiarkowana aktywność fizyczna, czyli np. spontaniczna aktywność fizyczna (NEAT), jak pójście pieszo do pracy, spacer z psem, czy mycie okien, zwiększają poziom glutationu w organizmie, co z kolei wzmacnia układ odpornościowy. Dodatkowo ćwiczenia i aktywność fizyczna powodują uwalnianie w mózgu endorfin poprawiających nastrój i są związane po wtóre z obniżaniem poziomem stresu.

Odporność można poprawić również wybierając bogatoodżywczą żywność. Szczególnie świeże owoce i warzywa, zwłaszcza wszelkie odmiany owoców jagodowych bogate we flawonoidy i polifenole oraz antyoksydanty warzywne, które wyciszają stany zapalne i stabilizują nasz układ odpornościowy, będą nas wspierać skutecznie w walce z wrogiem atakującym organizm.

Twój mikrobiom jelitowy ma również ogromne znaczenie, jeśli chodzi o zdrowie układu odpornościowego. Jedną z jego najważniejszych ról jest utrzymywanie silnej i szczelnej śluzówki jelit, aby bakterie, a nawet cząstki pochodne jedzenia, nie dostały się do krwiobiegu. Odżywianie mikrobiomu jelitowego poprzez spożywanie bogatoodżywczej, niskoprzetworzonej diety wspomaga utrzymanie prawidłowych funkcji mikrobioty i odporność śluzówkową - tarczę naszego organizmu.

Gdy odporność jest osłabiona (podczas ciąży, choroby, powrotu do zdrowia, np. w połogu, po urazie etc.) Twoje ciało potrzebuje również więcej białka niż normalnie. Jest ono niezbędne do produkcji hormonów i przeciwciał.

Suplementacja wspierająca odporność

Witamina C to witamina najbardziej kojarzona ze wsparciem odporności. Kwas l-askorbinowy to substancja, której ludzki organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć. W przeciwieństwie do innych ssaków, które taką zdolność posiadają, ludzie muszą dostarczać sobie witaminę C wraz z pożywieniem. Stosując dla wzmocnienia odporności witaminę C, pamiętaj o jej regularnym przyjmowaniu, możesz np. dodać ją do butelki z wodą i sączyć przez cały dzień. Witamina C ma krótki okres półrozpadu, a także jako substancja rozpuszczalna w wodzie nie jest efektywnie kumulowana przez organizm, dlatego musi być stale dostarczana wraz z dietą. Jeśli przyjmujesz duże dawki C - nagłe zaprzestanie jej suplementacji może spowodować silny spadek poziomu witaminy we krwi prowadząc nawet do chwilowego osłabienia odporności!

Wiele narządów oraz tkanek organizmu ludzkiego wyposażonych jest w receptory witaminy D – dowodzi to jej szerokiego działania, gdyż wpływa na szereg różnych procesów biochemicznych. Szczególnie istotny jest wpływ witaminy D na komórki układu immunologicznego. Obniżony poziom witaminy D jest skorelowany z pogorszonym działaniem układu odpornościowego.

Propolisy
wykazują silne działanie bakteriobójcze i przeciwzapalne. Działają stymulująco na produkcję przeciwciał i przeciwzapalnych interleukin umożliwiając walkę z infekcją u podstaw.

Lizyna to niezbędny aminokwas występujący w pokarmach bogatych w białko. Posiada szereg właściwości, wśród których można wymienić m.in. wsparcie pracy umysłowej, wytwarzanie przeciwciał, a także zdolność do ograniczenia namnażania się wirusów (w tym wirusa opryszczki). Lizyna to aminokwas będący wsparciem odporności w walce z wirusami.

Cynk wpływa na półprodukty sygnalizacji i inhibitory szlaków INF-interferonu, który stanowi jedno z najistotniejszych białek odpornościowych organizmu człowieka! Cynk może wspierać odporność już na pierwszej linii fizycznej obrony przed wirusami, poprzez wsparcie integralności nabłonków śluzówek, które mają za zadanie bronić organizm człowieka przed mikroorganizmami, toksynami i antygenami. Niezwykle istotne w walce z przeziębieniem jest klirens śluzowo-rzęskowy, czyli umiejętność samooczyszczania się dróg oddechowych, czego poprawę wspiera odpowiednia podaż cynku w diecie.

Witamina B6
pomaga wzmocnić wyściółkę przewodu pokarmowego i płuc, a także skórę, co zwiększa szansę zapobiegania infekcjom.

Witamina E
wspomaga rozwój i zdrowie komórek odpornościowych.

Witamina A
wspiera odporność w przypadku infekcji wirusowych górnych dróg oddechowych.

Andrographis paniculata to zioło o wysokiej skuteczności w przypadku częstych infekcji górnych dróg oddechowych.

Ekstrakty z pelargonii afrykańskiej mają działanie wzmacniające odporność u podstaw oraz wykazujące zbawienny wpływ w przypadku infekcji paciorkowcowych.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów