Szukaj

Mikroflora jelitowa - czym jest? Jak wpływa na nią dzisiejszy styl życia? Jak możemy ją wesprzeć?

Mikroflora jelitowa - czym jest? Jak wpływa na nią dzisiejszy styl życia? Jak możemy ją wesprzeć?

Mikroflora jelitowa to gromada bakterii, grzybów i innych mikrobów zasiedlających najdłuższą część naszego przewodu pokarmowego. Stanowią one swoisty dodatkowy organ, wspierając nasze ciała w czynnościach takich jak trawienie, regulacja hormonalna, regulacja odpornościowa czy też poprzez produkcję witamin. Dzisiejszy tryb życia i odżywiania wielu osób działa niekorzystnie na naszą mikrobiotę. Mówi się o zgubnych skutkach uprzemysłowienia i nieodwracalnych zmianach jakie wywiera to na naszych mikrokompanach, bez których człowiek nie byłby tak spójną i wysocesepcjalistyczną machiną jaką stał się w drodze ewolucji.

Dlatego powinno zależeć nam, dla naszego dobra i utrzymania zdrowia, na tym by nasza dieta oraz styl życia był jak najbardziej wspierający zarówno dla nas, jak i mikroorganizmów w nas żyjących. Bez nich - zdrowie człowieka nie istnieje. Ponieważ większość z nas posiada uszkodzony mikrobiom (w wyniku diety, stosowanych używek, leków, zaburzeń rytmu dobowego, w zależności od drogi przyjścia na świat etc.) konieczne niejednokrotnie okazuje się wsparcie dodatkowe.

Poprzez wsparcie dodatkowe rozumieć można zarówno probiotykoterapię, czyli dostarczanie szczepów bakterii lub np. probiotycznych drożdżaków, które podróżując przez nasz przewód pokarmowy wspierają naszą własną mikroflorę i modulują warunki panujące w przewodzie pokarmowym, tak by zasiedlająca go korzystna flora miała jak najlepsze warunki bytowe i możliwość zwiększenia swej liczebności.

Istnieją również inne metody, jak np. podaż prebiotyków, czyli substancji będących dla naszych korzystnych bakterii pożywką. Prebiotyki również sprzyjają zwiększeniu liczebności mikrobów oraz często umożliwiają ograniczenie ilości bakterii i innych mikroorganizmów patogennych, mogą również wpływać regenerująco na śluzówkę jelit, ochronnie na organy współpracujące z traktem pokarmowym, np. wątrobę, regulująco na perystaltykę etc. Prebiotyki nie są mikroorganizmami, to np. błonniki rozpuszczalne (jak arabinogalaktan czy MOS), nierozpuszczalne jak nasionka chia czy błonnik roślinny oraz wszelkie inne substancje, które manifestują powyższe właściwości.

Preparaty, które łączą w sobie mikroorganizmy (probiotyki) z pożywką dla nich (podłoże prebiotyczne) nazywamy symbiotykami.

Mannano-oligosacharydy obecne w preparacie MOS przedłużają czas przebywania treści pokarmowej w jelicie cienkim. Nie są trawione przez enzymy trawienne człowieka, ale podlegają hydrolizie pod wpływem enzymów symbiotycznej mikroflory (wykorzystuje je korzystna flora). W procesie tym uwolnione zostają krótko- i średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe (propionowy, masłowy, kaprylowy, kapronowy), które obniżają pH treści jelita grubego, stymulują perystaltykę zapobiegając atonii jelit.

Kwasy te hamują rozwój grzybów i bakterii patogennych, hamują procesy uwalniania amin i amoniaku. Sprawia to pojawienie się lepszych warunków kwasowo-zasadowych w jelicie, które oddziałują niekorzystnie na perspektywy życiowe bakterii patogennych, redukując ich liczebność.

Lepsze pH w świetle jelit wpływa również na przyswajalność soli mineralnych. Po wchłonięciu do krwi, kwasy średnio- i krótkołańcuchowe zostają zużyte, jako substraty energetyczne.

Korzystny wpływ obserwuje się również w kontekście tkanki układu odpornościowego w obrębie jelit, która stanowi ponad 75% tkanki regulującej, jakość naszej odporności. Aktywacja wzrostu tkanki siateczkowo-śródbłonkowej i nabłonkowej zwiększa odporność przewodu pokarmowego na infekcje.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów